Fruit Stage getest

Voordat we Fruit Stage zouden produceren, moesten we te weten komen of het ook werkt. En of mensen het willen gebruiken. Onze onderzoeksvragen waren daarom:

  1. Maakt Fruit Stage het makkelijker om fruit te eten?
  2. Willen mensen Fruit Stage in hun woon- of werkomgeving gebruiken?

Insteek test

We zochten 22 kandidaten voor onze test. Mannen en vrouwen tussen de 20 en 60, allen wonende in België of Nederland. Ze hadden allemaal de Belgische of Nederlandse nationaliteit, op 2 vrouwen uit Finland en 1 vrouw uit Tahiti na.

Testpersonen ontvingen een Fruit Stage met uitleg over Fruit Stage en een gebruikshandleiding.
Hierbij stond de boodschap dat we hen over 2 weken zouden contacteren om hen enkele vragen te stellen over Fruit Stage. Hierbij vroegen we de testpersonen ook een bedrag te betalen voor Fruit Stage, het bedrag waarvan ze denken dat dit de prijs zou zijn in een (online) winkel.

55% van de testpersonen at na een maand meer fruit

Resultaten

Na een uitgebreide survey kwamen we tot de volgende conclusies:

  • Mensen snappen de gedachte achter Fruit Stage. Het sluit aan bij hun eigen doel om gezond te leven, of ze daar nu al actief mee bezig zijn of niet.
  • Fruit Stage is een designobject dat mensen zelfs zonder fruit een plekje in hun omgeving willen geven.
  • Het werkt vooral als geheugensteuntje. "Heb ik al fruit gegeten vandaag? Hoelang heb ik geen fruit meer gegeten? Moet ik niet weer fruit gaan kopen?" Dit doet het zowel als er fruit op ligt als wanneer er niks op ligt.
  • Gebrek aan routine is killing. Fruit Stage werkt wanneer het deel wordt van je dagelijkse routine. Wanneer je te weinig op dezelfde momenten op dezelfde plaats bent, kan Fruit Stage je niet helpen.
  • Fruit Stage concurreert voor sommige mensen met een fruitmand. Ze weten niet meer waar ze fruit moeten neerleggen. De strijd met een fruitmand kan Fruit Stage niet winnen. Maar er zou ook geen strijd moeten zijn. Fruit Stage werkt het best in combinatie met een fruitmand.
  • Je hebt de grootste kans op succes als iemand Fruit Stage voor je opvult. Sommige families hebben een feeder. Sommige kantoren hebben iemand die voor de snacks instaat.
  • In een werkomgeving heeft Fruit Stage een heel grote impact. Mensen zitten daar vaak lange tijden op dezelfde plaats en ze zoeken naar afleiding. Als dan een stuk fruit in het oog springt, is het meteen binnengespeeld.
  • Fruit Stage is een product voor mensen die wel meer fruit willen eten, maar nog geen goede fruit routine hebben. Je ziet dat mensen die totaal niet gemotiveerd zijn afhaken, en mensen die al veel fruit eten weinig verschil merken. Dus je moet mensen vinden die wel gemotiveerd zijn maar nog te weinig fruit eten. 

Conclusies

Fruit Stage is geen magische wondermiddeltje dat iedereen aan het fruit krijgt. Maar het is wel een zeer effectieve interventie voor mensen die een gezonde gewoonte willen installeren. Zeker wanneer anderen om je heen ook een Fruit Stage gebruiken, of je het in een werkomgeving gebruikt. 

Dat maakt dat wij hard op zoek gaan naar bedrijven die Fruit Stage willen gebruiken en mensen die van fruit een gezonde gewoonte willen maken.

 

Jorn

De wetenschap achter gedragsverandering

Vincent en ik en zijn gedragsontwerpers. Dat betekent dat we elke dag nadenken over hoe mensen keuzes maken, en waarom we bepaald gedrag vertonen. De inzichten die we ophalen gebruiken we om gedrag bij te sturen en effectief gedrag te veranderen. In de hoop dat mensen slimmere keuzes maken voor een gelukkig en gezond leven.

Het is de wetenschap achter gedragsverandering die ons heeft geleid tot het idee achter 'Fruit Stage'. En meerbepaald het 'Behavior Model', één van de meest simpele maar baanbrekende modellen uit de gedragswetenschappen.

Behavior Model

De man achter het Behavior Model is Brian J. Fogg, de founder en director achter het Stanford Behavior Design Lab. Hij heeft de afgelopen 25 jaar menselijk gedrag onderzocht en geanalyseerd. En hij kwam tot de bevinding dat elke vorm van menselijk gedrag een samenloop is van 3 elementen: motivatie, gemak en een trigger. Elk van deze elementen moet (voldoende) aanwezig zijn, anders ondernemen we niets. 
 

behaviormodel.jpg

Dit model werkt ontzettend goed om gedrag te analyseren, maar ook te bepalen waar je met je interventie op moet focussen. Hoe gemotiveerd is iemand nu (intrisiek en extrinsiek)? Hoe makkelijk is het gedrag nu (fysiek en mentaal)? Waar en wanneer krijgt iemand een trigger (signaal dat aanzet tot gewenst gedrag)? Het beantwoorden van deze vragen geeft je meteen inzicht in waar het schoentje nu wringt, en waar je het meeste winst kunt behalen.

De meeste mensen hebben de reflex om voor gedragsverandering vooral, of enkel, te focussen op motivatie: "hoe kunnen we iemand motiveren om fruit te eten!". Maar iemand motiveren is de moeilijkste opgave die er is. We leven in een wereld waarin iedereen om aandacht roept en je wil aanzetten tot iets. Als je toch op motivatie inzet, is het voornamelijk slim om aan te haken op iemands intrinsieke motivatie. 

Maar er valt vooral veel winst te behalen door gedrag voor mensen makkelijker te maken. Of mensen meer signalen te geven om het gedrag te vertonen. Daarom dachten wij op een winteravond na over de vraag: Hoe zouden we het makkelijker kunnen maken om meer fruit te eten? En hoe zouden we mensen meer kunnen triggeren om fruit te eten? 

Deze vraag heeft geleid tot het idee achter 'Fruit Stage'. Een product dat één stuk fruit op een voetstuk plaatst. Daardoor springt het meteen in het oog, is het binnen handbereik en word je er eraan herinnerd minstens dat ene stuk fruit op te eten. 
Een concept dat focust op het makkelijker maken van gedrag, en ervoor zorgt dat je in de directe omgeving een prominente trigger hebt: fruit dat staat te pronken op een voetstuk.

 

- Jorn